Warning: copy(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_009.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_083.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_008.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_032.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_074_Świt.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Warning: copy(http://turystyka.cekcyn.plimages/szlaki_rowerowe/szlak_do_piekiełka_nad_brda/a_118_za_Świtem.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/virtualki/177010/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 668

Do Piekiełka nad Brdą

Lokalny leśny szlak rowerowy „Do Piekiełka nad Brdą” CTU – 208 y - żółty

Bory Tucholskie – Gmina CEKCYN

Cekcyn – Kruszka – Leśnictwo Świt – Uroczysko „Piekiełko” – Rezerwat Przyrody „Dolina Rzeki Brdy” – Knieja – Cekcynek – Cekcyn

Długość szlaku: 25 km

- drogi gruntowe: 22 km

- drogi asfaltowe: 3 km

Prawie całą trasę stanowią drogi gruntowe. W większości są one utwardzone i wygodne, jednak na niektórych odcinkach droga jest piaszczysta i momentami wymaga prowadzenia roweru. Te drobne niedogodności rekompensują piękne widoki tworzone przez pola, lasy oraz jeziora: Wielkie Cekcyńskie, Drzycimskie, Miały i Gwiazda. Krajobraz wzbogacają malowniczo zagubione wśród lasów i pól borowiackie siedliska. Spotykamy też liczne, typowe dla tego regionu przydrożne figury świętych, zwane przez miejscową ludność „Bożymi mękami”

Największą atrakcją tej ścieżki rowerowej jest przełom rzeki Brdy w Świcie zwany uroczyskiem – „Piekiełko”. W miejscu tym rzeka Brda przybiera charakter rzeki górskiej.

U
waga: Szlak ten przecina w dwóch miejscach bardzo ruchliwą drogę wojewódzką nr 240 Świecie – Tuchola – Chojnice (na 8,5 km i 14,4 km). Skrzyżowania te wymagają szczególnej ostrożności

(Najodpowiedniejszym rowerem na tym szlaku będzie rower górski lub trekkingowy, odcinki leśne wymagają zwiększonego wysiłku od rowerzystów).

Przebieg szlaku:

Cekcyn

0,0 km - ruszamy z ul. Szkolnej spod Urzędu Gminy Cekcyn i skręcamy w lewo ul. Główną w stronę kościoła. Następnie ul. Wczasową opuszczamy ścisłą zabudowę Cekcyna.

Kruszka

1,1 km - skręcamy w prawo (przed krzyżem) „Bożą męką” w drogę gruntową wiodącą przez pola. Po prawej stronie przez moment w odległości ok. 500m pomiędzy pagórkami wyłania się polodowcowe jezioro rynnowe – Jezioro Wielkie Cekcyńskie (pow. 131 ha max. gł. 28m).

Po lewej i prawej stronie w luźnej zabudowie mijamy siedliska gospodarstw borowiackich – osada Kruszka.

4,4 km - skręcamy w prawo – w skos w kierunku mostku pomiędzy J.W. Cekcyńskim (z prawej) i J. Drzycimskim (po lewej). Za mostkiem (ok. 100m) skręcamy w prawo.

Płazowo

8,5 km - dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 240 o bardzo dużym natężeniu ruchu samochodowego (Świecie – Tuchola - Chojnice)

Po przekroczeniu tego skrzyżowania jedziemy w kierunku Leśnictwa Świt. Szlak prowadzi wśród zwartego kompleksu lasu sosnowego Borów Tucholskich dobrze utrzymaną leśną drogą żwirową.

Świt

11,5 km - wjeżdżamy na krajowy szlak rowerowy BY 6001n (niebieski) Bydgoszcz – Koronowo – Świekatowo – Świt – Tuchola – Park Narodowy „Bory Tucholskie” – Swornegacie. Na skrzyżowaniu dróg figura św. Huberta (rzeźbiona w drewnie). Nasz szlak żółty skręca w prawo w kier. Leśnictwa Świt. Natomiast jadąc ok. 200m na wprost w kierunku osady Piła – Młyn (pozostawiając figurkę św. Huberta po lewej stronie) dojeżdżamy do parkingu, przy którym trzeba skręcić w prawo w oznakowany pieszy Szlak Brdy (o kolorze niebieskim), który zaprowadzi nas do uroczyska „Piekiełko” (ok. 1,3 km).

Piekiełko” – to przełom rzeki Brdy nadający jej charakter rzeki górskiej o ponad 2% spadku. Z koryta rzeki wynurzają się liczne głazy o tajemniczych, legendarnych nazwach. Głazy te w rzece tworzą progi i liczne wiry. Miejsce to właśnie ze względu na trudności dla spływających Brdą kajakarzy zostało nazwane „Piekiełkiem”. W bardzo głębokiej dolinie rzeki, porośniętej wiekowymi sosnami, zauważalne są przekroje warstw geologicznych. Po wrażeniach w „Piekiełku” tą samą trasą pod górę wracamy do Leśnictwa Świt, skąd kontynuujemy dalszą wycieczkę żółtym szlakiem rowerowym do Cekcyna.

11,9 km - dojeżdżamy do żelbetonowego mostu na rz. Brdzie. Na wprost droga prowadzi do Tucholi, a my żółtym szlakiem rowerowym przed mostem skręcamy w prawo na mniejszy drewniany mostek na rzece Ruda. Jedziemy żwirową drogą, wzdłuż Rezerwatu przyrody „Dolina Rzeki Brdy”, starodrzewia lasów lipowo – grabowo - dębowych, z licznymi pomnikami przyrody: kilkuset letnie sosny oraz dęby szypułkowe. Na odcinku tym warto się kilka razy zatrzymać, żeby podziwiać wijącą się w głębokim korycie najpiękniejszą rzekę Borów Tucholskich. Rezerwat ten przedstawia wyjątkową wartość geomorfologiczną, geologiczną, geobotaniczną i krajobrazową.

Rudzki Most

14,4 km - szlak żółty dochodzi ponownie do bardzo ruchliwej drogi wojewódzkiej nr 240.

Po przekroczeniu tej asfaltowej szosy kierujemy się w lewo i po około 10m skręcamy natychmiast w prawo w las, lekko pod górkę – brukiem. Szlak teraz prowadzi zarośniętym trawą duktem leśnym wśród zwartego lasu, ciągle na wprost, równolegle do szosy asfaltowej z Rudzkiego Mostu do Cekcyna.

16,3 km - dojeżdżamy do drogi powiatowej Tuchola – Cekcyn skręcamy w prawo do Cekcyna.

16,9 km – 300 m za mostem na Stążce skręcamy w prawo w drogę gruntową (droga pożarowa Nr 194).

Knieja

20,7 km - skrzyżowanie dróg, na wprost zabudowanie byłej Leśniczówki Knieja, a my skręcamy w lewo - w kierunku Cekcynka. Wjeżdżamy na krótko w prawdziwą knieję o gęstym drzewostanie bukowym. Długo nie cieszymy się tym uroczym miejscem i wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń pomiędzy polami, po lewej stronie zabudowania Cekcynka, po prawej, w oddali, czerwona wieża kościoła górująca nad zielenią drzew i błękitem J.W. Cekcyńskiego ( inspiracja dla autora znaku graficznego - logo gminy Cekcyn).

Cekcynek

21,5 km - dojeżdżamy do drogi asfaltowej Tuchola – Cekcyn (po lewej stronie figura – Krzyż) skręcamy w prawo do Cekcyna.

Cekcyn

22,8 km - początek miejscowości Cekcyn. Po prawej plaża nad J.W. Cekcyńskim, po lewej j. Główka.

23,2 km - szlak dochodzi do ulicy Głównej. Skręcamy w prawo, przed nami wieża neogotyckiego kościoła parafialnego pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego.

23,4 km - skrzyżowanie ul. Głównej i ul. Szkolną, skręcamy w lewo w ul. Szkolną i tu szlak kończy swój bieg.